300 Estudiants a Mallorca presentan les seves propostes de Recerca dins de "Posidònia a l’Aula"

19/06/2024

La Universitat de les Illes Balears (UIB) ha acollit una trobada científica en el qual prop de 300 estudiants de Mallorca han presentat els resultats de les seves recerques i propostes sobre la Posidònia oceanica. Aquest esdeveniment ha marcat la conclusió del programa educatiu “Posidònia a l’Aula”, promogut pel IMEDEA (Institut Mediterrani d'Estudis Avançats) en col·laboració amb Redeia i la Conselleria d’Educació i Universitat del Govern dels Illes Balears.

 

Durant l'any acadèmic 2023-2024, un total de 971 estudiants de deu centres educatius van participar en el programa, obtenint la distinció de “Centres Posidónicos”. Els estudiants, en qualitat de “congressistes”, van presentar els seus treballs davant un públic que incloïa a personalitats com el rector de la UIB, Jaume Carot, el director general de Personal Docent, Ismael Alonso, l'investigador de IMEDEA, Jorge Terrados, el director de Sostenibilitat de Redeia, Antonio Calvo, i el delegat de Redeia a Illes Balears, Eduardo Maynau.

 

Projecte Posidònia a l’Aula: educant en sostenibilitat

 

El programa “Posidònia a l’Aula” és una activitat educativa liderada per IMEDEA dins del projecte Bosc Marí de Redeia, una iniciativa de recuperació de Posidònia oceanica a Mallorca, impulsat per Redeia en col·laboració amb el Govern Balear.

Iniciat en 2015 com una col·laboració entre el CEIP Comes i Ribas i el IMEDEA, “Posidònia a l’Aula” és un programa que s'ofereix anualment a 10 centres educatius de Balears a través de la Direcció General de Residus i Educació Ambiental.

El programa, que compta amb la participació activa del professorat, està dirigit a estudiants de Primària, ESO i Batxillerat, i permet als alumnes acostar-se a la posidònia gràcies a la instal·lació d'un aquari a l'aula amb fragments de Posidònia oceanica que no compleixen els criteris necessaris per a ser replantats. Els estudiants cuiden de les plantes i, en finalitzar el curs, es procedeix a la replantació dels exemplars. En 2018, es van replantar més de 13.000 fragments, la qual cosa ha permès la recuperació de dues hectàrees de posidònia en aigües de la badia de Pollença, amb una taxa de supervivència superior al 90% fins a la data.

Aquesta experiència permet als estudiants aprofundir en el coneixement de la biodiversitat marina, aprenent tot sobre aquesta planta endèmica del Mediterrani, així com sobre la biodiversitat que genera i alberga al seu voltant. Afavoreix la presa de consciència, des del coneixement, de la necessitat de recuperació i conservació de la posidònia, com a font de preservació dels ecosistemes marins i com a agent natural en la lluita contra el canvi climàtic.

 

Foto: Jorge Terrado de l'IMEDEA amb alumnes participants al projecte. Autor: REDEIA CORPORACIÓN, S.A.

 

Diversitat de projectes educatius

 

En aquesta edició, entre els treballs presentats, els estudiants de l'IES s’Arenal van destacar amb una pàgina web informativa, mentre que els alumnes del CEIP És Puig van presentar un còmic i un joc de memòria sobre la posidònia i les seves amenaces. El col·legi Sant Pere va subratllar la importància de la posidònia en la salut dels ecosistemes marins amb el seu projecte “Els pulmons del Mediterrani”. Altres centres, com l'IES Josep Sureda i Blanes i IES Baltasar Porcel, també van presentar recerques detallades sobre els “habitants” de les prades de posidònia i anàlisis estadístiques dels seus estudis.

Els escolars del CEIP Gabriel Comas van crear targetes informatives sobre la posidònia i les seves amenaces, mentre que el CEIP Pere Cerdà va desenvolupar un joc de taula titulat “Salvem la posidònia”. La Miraculosa va explorar la influència del canvi climàtic i va realitzar prediccions sobre els ecosistemes marins del Mediterrani. L'IES de Calvià i l'IES Guillem Sagrera també van participar activament en el programa, aportant les seves recerques i propostes innovadores.

 

Felicitats a tots els participants!

 

Més informació sobre "Posidònia a l'Aula"