La creativitat i la innovació, guanyadores del certamen juvenil que consciencia sobre la importància dels oceans

29/04/2024

La vida va començar als oceans. Cobreixen la major part de la superfície de la Terra i són l'ecosistema més gran del planeta. Ens proporcionen aliments, oxigen, energia i, a més, milers de milions de persones depenen del funcionament físic, químic i biològic d'aquest gran sistema ambiental per viure. A més, els oceans regulen el clima i són un factor clau per mitigar el canvi climàtic.

Amb l'objectiu principal de destacar el paper fonamental de l'oceà global en el desenvolupament de la vida al planeta i conscienciar a la ciutadania, l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA CSIC-UIB), en col·laboració amb SeaTeach, va llançar el passat mes de febrer el “Ocean Odyssey Challenge”, un concurs d'idees destinades a promoure transformacions significatives a través de les generacions més joves.

El concurs estava dirigit a alumnes de primària i secundària de centres educatius de Mallorca, que tenien dos mesos per presentar conjuntament una idea, acció o projecte innovador per conscienciar sobre la importància dels oceans.

A més, alguns centres ja estan en marxa, ja que s'han compromès a implementar el projecte durant el tercer trimestre del curs 2023-2024. Aquest enfocament proactiu subratlla la seva dedicació a marcar una diferència tangible en la conservació dels oceans i emfatitza encara més la importància de fomentar la gestió ambiental des d'una edat primerenca.

A través d'aquesta iniciativa, l'IMEDEA pretén donar a conèixer el treball realitzat en els centres de ciències marines i la importància de la recerca per a la conservació dels oceans, la vida marina i les pràctiques de gestió sostenible, alhora que promou l'exploració i la interacció dels joves amb la ciència i la innovació.

En total, van participar 11 escoles de tot Mallorca, i les seves propostes es van avaluar en funció de la seva creativitat, valor educatiu, impacte en la comunitat, viabilitat tècnica i proximitat a l'àmbit científic. Com a resultat, el jurat, format per investigadors i tècnics del personal de l'IMEDEA i SeaTeach, va seleccionar tres projectes guanyadors, cadascun dotat amb 2.000 € per a la seva execució, i una menció d'honor.

Les classes guanyadores han assistit avui a la cerimònia de lliurament de premis a l'IMEDEA, on han pogut conèixer la ciència que s'hi porta a terme i presentar els seus projectes al personal científic i altres companys premiats.

@(IMEDEA)

 

Repte aconseguit: petites idees per inspirar grans canvis des de l'aula.

El "Ocean Odyssey Challenge" aspira a ser un concurs que no només promou un sentit de responsabilitat ambiental sinó que també mostra la creativitat i la passió dels joves en la promoció de la cultura oceànica. Les propostes premiades són les següents:

 

Categoria primària

Dos centres educatius van compartir el podi en aquesta categoria, rebent 1.000 € en finançament cadascun:

 

"Salvar la posidònia", a càrrec d'alumnes de 6è del CEIP Pere Cerdà (Port de Sóller), es basa en crear una eina pedagògica inspirada en els jocs de taula tradicionals. Els creadors proposen apropar Posidonia oceanica a altres centres educatius a través de l'entreteniment, convidant a la reflexió sobre per què és important investigar i entendre aquesta planta marina, les seves amenaces, i proposar accions per a la seva preservació. En funció de les seves habilitats de comunicació i col·laboració, la comunitat de videojocs guanya o perd en conjunt, fomentant així el treball en equip i la cooperació per aconseguir un únic objectiu: salvar la posidònia.

 

"Missatges del Mar", a càrrec d'alumnes de 3r de CEIP Ses Rotes Velles (Santa Ponça), destaca l'erosió i deteriorament del paisatge marí i els serveis ecosistèmics de la seva localitat durant els últims anys. Per fer-ho, advoquen per una campanya de sensibilització a través d'eines de comunicació a nivell de carrer. Així, els estudiants investigaran a fons diversos temes a través d'entrevistes amb experts, treball de camp, xerrades i diàlegs, i després transmetran les seves troballes en forma de missatges distribuïts per tot el seu municipi, amb l'objectiu de captar l'atenció del públic.

 

Categoria secundària

El premi d'aquesta categoria va rebre 2.000 € en finançament per dur a terme el projecte “MarINe SIDE”, d'alumnes de 2n i 3r de l'IES Port d'Alcúdia, que reforça el seu compromís amb la conservació del medi ambient i l'aplicació del mètode científic per aconseguir-lo. El seu objectiu principal és clar: analitzar els diferents sons presents durant diferents èpoques i estacions a les platges del seu entorn, i entendre i documentar els seus possibles impactes en la salut humana i els ecosistemes marins. Per a això, s'instal·laran equips professionals per a recollir sons en punts estratègics de la costa.

 

Menció especial

"Recuperem les havaneres!", de l'alumnat de primària del CEIP s'Alzinar (Capdepera), ha rebut una menció especial pel seu compromís amb la cultura marinera i el foment de les tradicions a través de la ciència i les arts. Anime a aquest grup a seguir treballant en aquest projecte."

 

Felicitats a tots els grups pel seu gran treball!

@(IMEDEA)